Vesterhavsgården 3. Fangenskab

Vesterhavsgården 4. Forandring

Hej!

Torsdag: Efter frokost tog vi til Hjørring. Der skulle vi på Vendsyssel – Kunstmuseum. Vi så på en masse landskabs kunstnere og på de forskellige måder at udtrykke sig på. Helt fra store enkle flader til syrealistiske billeder og perspektivering. De malere som maler natur, har det med at elske dybde, farveperspektiv, forsvindingspunkter og lys. Tit er der en masse himle og hav med.

Den første kunstner Johannes Hofmeister, malede meget store enkle flader, og han lavede menneskerne i naturen som små dukker uden ansigter. Næsten bare silhuetter. Nummer to kunstner Alex D Jensen, malede derimod meget mere sprudlende og med mange flere detaljer og farver. Han gik meget op i farveperspektiveringen og at maleriet næsten skulle være tre-deminisionelt, og at der skulle være en stor dybde i maleriet.

Den sidste kunstner vi hørte om var Poul Anker Bech. Hans malerier for dig straks til at tænke. Der er to forskellige tidsperspektiveringer på hans malerier. For mig må det betyde at mennesket på den ene side er bange for forandring og fremtid, men på den anden side kæmper vi os frem for at blive bedere. En anden detalje jeg synes er sjov er at han på alle hans malerier har malet noget helt udenfor temaet. Det kunne for eksempel være en fodbold som lægger på en kornmark ved en smuk himle. Dette vil nok betyde at mennesket har været der og at mennesket har indflydelse på naturen.

På et af malerierne var der malet et strømhus fra 1900 tallet, en campingvogn der vendte væk fra vejen og en afgrund der førte ud til det ukendte. Strømhuset repræsenterede både fortiden, da det idag ses som en gammel metode at få strøm på, men også på fremtiden fordi man i gamle dage så det som det mest moderne der var blevet lavet i lang tid. På den måde forandre verden sig hele tiden. Campingvognen viste at mennesket flygtede fra forandringen, men stadig godt kan køre der hen på et tidspunkt. Campingvognens afhænger, altså fronten, var vendt væk fra fremtiden og afgrunden. Altså en måde at sige at mennesket er bange for fremtiden og dets konsekvenser. Campingvognen var også et symbol på gammelt og nyt og tryghed og forandring. Det virkede også lidt på mig som om at Poul synes at mennesket gør for meget ved naturen og at det kan blive for meget det med at mennesket fælder træer og lægger asfalt udelukkende for vores egen skyld.

Jeg mener at forandring er godt og at menneskeligheden skal finde en måde at komme videre på hele tiden. Hvad synes i?

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vesterhavsgården 3. Fangenskab